Vill du döda en val?

Världen över görs ansträngningar för att vi ska minska vår användning av plastpåsar. I Bangladesh förbjöds engångspåsar redan år 2002 och sedan dess har Australien, Kalifornien, Albanien, Botswana, Frankrike, Chile och ett 50-tal andra länder hakat på. I England har man lagt extra avgifter på påsar och i Sverige ska priset öka med 40% för att avskräcka oss ännu mer från att köpa en. Och det verkar funka, när det kommer till priset på plastpåsar är vi extremt priskänsliga!  

I Kanada försökte livsmedelsaffären East West Market ett annat grepp. På sina påsar tryckte de skämmiga slogans i någon slags förhoppning om att folk hellre stoppade ner sina matvaror i handväskan än gick omkring med en påse med texten vårtsalva. Bara det att påsarna var lite för snygga och roliga. Kunderna skämdes inte alls, utan köpte istället extra påsar för att ge bort till sina kompisar. Spiken i kistan var väl när kunder från USA hörde av sig och undrade om de kunde köpa påsar på postorder = dubbelt dåligt för miljön. 

Slutsatsen är väl att tanken var god, men att de kanske skulle ha valt budskap som var mer miljörelaterade på påsarna. Typ: ”Den här påsen dödar en val” eller ”Jag bryr mig inte om klimatet”. 

En påse som ingen skäms för…
Inlägg skapade 88

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade inlägg

Skriv din sökning ovan och tryck enter för att söka. Tryck escape för att avbryta.

Tillbaka upp