Recension: Högtid. En kulturgärning.

Redan när det började hintas om Högtid av Stefan Ekengren (Natur och kultur) på sociala medier och från bokförlagets håll tänkte jag direkt: ”Åh en uppdaterad Tore Wretman” och menade den klassiska kokboken Svensk husmanskost som kom ut 1967 första gången. Det är den vi tar fram varje gång det vankas högtid och gammal fin mattradition. Det är den som innehåller det enda receptet på köttbullar man behöver. Och julskinka. Och sill.

Ett referensverk som heter duga

Men det har gått en hel massa år sedan 1960-talet (och Svensk Husmanskost är helt omöjlig att få tag på, trots nytryck och tilltryck. Har man tur kan man fynda den på Bokbörsen) och det är verkligen på sin plats med en liten uppdatering. Inte bara för att vår samtid kräver fler gröna recept, utan för att det är rätt skönt att slippa skamkänslorna för att jag inte luat ålen själv eller fixat mina egna fjälster till korvstoppningen eller vad det nu kan vara. Ja, jag menar att Tore s bok kanske är aningens gammeldags och lite väl traditionell på sina håll. Vi har nuförtiden också en helt ny arsenal av kryddor och möjligheter som Tore aldrig kunde förutspå och av naturliga skäl därför inte heller har med i sina recept.

Stefan Ekengren tummar visserligen inte på traditionerna, tvärtom hyllar han dem och förklarar vad de har betytt för oss genom tiderna, så att man blir än mer pepp och stolt över det vi har. Han bildar oss med texter om hur sillbeståendet har fått oss att bli de vi är och skriver den finaste text jag någonsin läst om den magiska stund som den första smakbiten av julskinkan är. Anslaget påminner även här om Tore Wretmans bok, men det gör inget. Jag blir gärna påmind och eftersom boken riktar sig till en ny nyfiken generation är det bara bra att historien upprepar sig. Stefan tillför också sin egen härliga persona och Roland Perssons bilder skapar direkt rätt stämning.

Påsk med extra allt. Foto: Roland Persson

Recepten andas hantverk och kunskap, men vi hittar också förnyelse bland dem. Han vågar sig till exempel på att skicka ut ett av sina eget såsrecept som bara måste testas till midsommar ut till hela vida världen (inte utan att vara nervös över hur den ska klara sig, erkänner han i en bitext). Metoderna är noggrant och pedagogiskt beskrivna och trots att jag letar kan jag inte hitta ett enda recept som saknas. Tvärtom inspireras jag till att våga testa flera nya saker att ställa på högtidsborden. Kanske ska jag till och med göra min egen senap nu till jul, när det ändå finns flera olika recept att välja emellan!

En riktigt god jul! Foto: Roland Persson

Högtid en riktigt tung bok som andas lyx. Den är vit med bokstäver som glittrar i guld som indikerar att den ska användas vid speciella tillfällen. Så är det ju också. Det här är en extremt tydlig kokbok med ett lika tydligt syfte. Det är en kokbok som du använder en sådär tre gånger om året. Till påsk, midsommar och julen. Det blir succé varje gång.

På baksidan står det att kokboken är ett referensverk och det skriver jag gärna upp på, skulle också vilja tillägga att den i allra högsta grad även är en kulturgärning.

Här står kocken själv och preppar. Boken bjuder på upplägg för hur man ska få högtiderna att kännas mindre stressiga, bland annat kan man laga många rätter i tid… Foto: Roland Persson
Inlägg skapade 94