Äntligen Breakfast Club!

En av mathistoriens mest slitna diviser är att frukost är dagens viktigaste måltid. Men, kanske har den aldrig varit så sann som nu (möjligen har den aldrig varit sann tidigare). Äter man frukost tre gånger om dagen är det ju också självklart dagens viktigaste måltider. Och mycket tyder på att det är dit vi är på väg.

När jag var i New York City i julas skyltades det stolt med Breakfast all day-plakat utanför de nya små hälsoorienterade all day café-konceptet i Soho. På Instagramvänliga platser som West-bourne och Two Hands serveras bowls och mackor 24/7, och ingen vet längre när frukosten börjar och slutar. I Stockholm har vi bland andra Pom & Flora (vars fina kokbok har det passande namnet Frukost hela dagen) och Greasy Spoon som frälst hela stan med maffiga avokadomackor, gröttallrikar med nötter, kokosvisp och honung samt en rad färgstarka bowls.

Pannkakor från Five Leaves. Vem som helst ser ju att det är dagens viktigaste?

Frukost hela dagen fick ett uppsving redan på 90-talet i och med Jerry Seinfelds frukostflingor-diet. Men efter att trenden sov sig genom kött-boomen, kolhydrat-skräcken och andra tröttsamma trender har den vaknat till liv igen. Den här, i mitt tycke välkomna, frukost-trenden började så smått med den numera utskällda avokadomackan. Enligt källor som till exempel Bon Appétit var det australierna, som för övrigt tar över NYC med fantastiskt kaffe och skarpsinne för modern kafékultur, som lurade på oss avokadomackan. Ett tydligt exempel är just Two Hands vars australiska ägare förmodligen gör en av världens mest instagrammade avokadomackor med ägg. Ett annat exempel är Williamsburgs älskade Five Leaves (kaféet som Heath Ledger planerade öppna före sin död, och som hans vänner med hjälp av en del av arvet sedan öppnade i Greenpoint).

Kanske en av världens mest instagrammade mackor.

Instagramgenerationen har ganska dålig koll på vad som är morgon, middag och kväll eftersom de jobbar hemifrån, följer olika tidszoner och inte äter förrän maten fått rätt ljus och filter. Och eftersom det var instagramgenerationen som gjorde avokadon utrotningshotad på grund av mängderna avokadotoast de satte i sig (vi kan väl säga så?) fanns ingen business i att bara laga dem mellan 8 och 11. Kaféerna och lunchhaken började därför servera mackorna hela dagen så att influencer-personerna kunde äta närhelst de kände för det.

Men, för att inte riskera skörbjugg med avokadotoast började man även erbjuda annan lätt frukostmat som yoghurt med bär, bowls och äggrätter. Och vips var frukost hela dagen the flavor of the day.

Personligen hoppas jag att den här trenden är här för att stanna. Ta till exempel room service-menyerna. Hur ofta är det inte så att man vill ha omeletten med ost för 100 spänn istället för a la carte-menyn för 320 kr? Jag var ju liksom bara sjukt hungrig och hade ingen lust att gå utanför dörren, utan vill äta otjusigt i sängen framför Netflix. Men så säger room service så besvärande ofta att frukosten bara serveras fram till kl 12, och så har man inget annat val än att antingen obstruera myskvällen med att lämna rummet, eller beställa rådjurssadel med svåruttalade tillbehör.

Hur som helst. I den nya frukost-hela-dagen-dieten gäller det att se till att få i sig mer än bröd och smör. För hälsans skull. Därför är det bra att satsa på tillbehören. Gröt ska till exempel toppas med så mycket bär, dadelsirap, tahini, nötter och mandelsmör så att det knappt kan kallas gröt längre. Mitt bästa tips på frukostboost är att göra eget nötsmör eftersom det blir sjukt gott och, vill jag tro, är nyttigt för en. Det finns ju jättegoda nötsmör att köpa i butik såklart, min favorit är Renée Voltaires kokos- och pekansmör. Men eftersom jag höll på att ruinera mig på detta dyra nötsmör (en tredjedel av burken är lagom per portion enligt undertecknad) så testade jag att göra eget. Det blev supergott, och nu har både min lilla tvååring och min tidigare grötfientliga man blivit grötälskare.

Så här gör man eget kokos- och pekansmör:

Kokos- och pekansmör

  • 2 dl kokoschips
  • 2 dl pekannötter
  • 1/2 tsk flingsalt
  • 1 msk agavesirap

Gör såhär

  • LÄGG ALLTIHOP I EN STARK BLENDER OCH KÖR TILLS DET BLIR ETT FINT SMÖR. MAN FÅR HÅLLA PÅ LÄNGRE ÄN MAN KANSKE KAN TRO INNAN OLJORNA BÖRJAR SIPPRA UT UR KOKOSEN OCH NÖTTERNA FÖR ATT DET SKA BLI SMÖRIGT. KÖR PÅ BARA!
  • FÖRVARA SEDAN I RUMSTEMPERATUR, INTE I KYLSKÅP. HA SMÖRET PÅ GRÖTEN, PANNKAKORNA, GLASSEN ELLER ÄT MED SKED.

Inlägg skapade 32

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade inlägg

Skriv din sökning ovan och tryck enter för att söka. Tryck escape för att avbryta.

Tillbaka upp